Det talas mycket om hur många barn som inte får godkänt i skolan, hur många elever som inte får ett fullständigt betyg efter gymnasiet men det talas inte så mycket om vad dessa elever inte kan. Ja, vad är det dessa elever inte kan och vad görs åt detta? Sätts det in mera resurser för att hjälpa eleverna? Det jag vill komma till är att det inte behöver gå dåligt för dessa elever. Det finns många som inte är teoretiskt lagda utan praktisk lagda. Man behöver inte läsa vidare på högskola om man inte vill, jobb kan man få ändå även om det inte alltid är så lätt. Många har "jobbat sig upp" till en hög nivå utan utbildning. Hur skulle det se ut om alla hade en högskoleutbildning? Det är bra att vi alla är olika.
I dagens samhälle krävs det att man ska vara flexibel, stresstålig, anpassningsbar. I skolan hamnar man ibland i olika situationer som gör att vi måste kunna förhålla oss på ett visst sätt. Det är detta sätt som gör att vi rustas för tex arbetslivet. Det är bra att ha med sig när man kommer ut på arbetsmarknaden då sammhället är (iallefall för mig) väldigt stressat då man ofta får på sig mer arbetsuppgifter än mad man skulle ha.
Reflektioner
lördag 25 september 2010
onsdag 22 september 2010
Carlgren & marton Reflektion 2 Del 2
1998 vill fp att man skulle ge mer läxor, mer skrivning och mera räkning i skolan. Det skulle ställas mer krav helt enkelt. Bra tycker jag, men hur är det för de barnen som har lite svårt för sig? Får dom ännu mer läxor? De kanske inte har någon hemma som hjälper till med läxan eller helt enkelt inte kan. Dessa barn får kämpa mycket. Hur är det med dom barnen som har lätt för sig? Får dom göra extrauppgifter i väntan på dom andra?
Jag personligen tycker att det skall finnas mer personal i skolan om det skall ställas krav på eleverna så att dom barn som behöver lite mer hjälp kan få det så att det blir en jämn balans i klassen.
Jag personligen tycker att det skall finnas mer personal i skolan om det skall ställas krav på eleverna så att dom barn som behöver lite mer hjälp kan få det så att det blir en jämn balans i klassen.
Carlgren & Marton Reflektion 1 Del 2
När jag läste ur del två i boken fastnade jag för "konsten att lära alla allt". Det sägs att det aldrig existerat och aldrig kommer att göra det. Vi måste ta reda på hur dom olika sakerna ska kunnas läras ut eller vad som ska läras ut.
Detta är påstående som jag hoppas att jag får lära mig under min lärarutbildning att det inte är så, utan att alla kan lära sig allt fast att alla lär sig olika fort. Vissa har jättesvårt att lära sig den enklaste saken medans vissa har hur lätt som helst för sig. Som lärare finns det flera olika sätta att lära ut saker på, för vissa är det enkelt att förstå sättet läraren undervisar på och för vissa svårare att förstå. Alla lär olika fort och uppfattar saker på olika sätt.
Detta är påstående som jag hoppas att jag får lära mig under min lärarutbildning att det inte är så, utan att alla kan lära sig allt fast att alla lär sig olika fort. Vissa har jättesvårt att lära sig den enklaste saken medans vissa har hur lätt som helst för sig. Som lärare finns det flera olika sätta att lära ut saker på, för vissa är det enkelt att förstå sättet läraren undervisar på och för vissa svårare att förstå. Alla lär olika fort och uppfattar saker på olika sätt.
torsdag 16 september 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)