lördag 25 september 2010

Del 3 Carlgren & marton

Det talas mycket om hur många barn som inte får godkänt i skolan, hur många elever som inte får ett fullständigt betyg efter gymnasiet men det talas inte så mycket om vad dessa elever inte kan. Ja, vad är det dessa elever inte kan och vad görs åt detta? Sätts det in mera resurser för att hjälpa eleverna? Det jag vill komma till är att det inte behöver gå dåligt för dessa elever. Det finns många som inte är teoretiskt lagda utan praktisk lagda. Man behöver inte läsa vidare på högskola om man inte vill, jobb kan man få ändå även om det inte alltid är så lätt. Många har "jobbat sig upp" till en hög nivå utan utbildning. Hur skulle det se ut om alla hade en högskoleutbildning?  Det är bra att vi alla är olika.


I dagens samhälle krävs det att man ska vara flexibel, stresstålig, anpassningsbar. I skolan hamnar man ibland i olika situationer som gör att vi måste kunna förhålla oss på ett visst sätt. Det är detta sätt som gör att vi rustas för tex arbetslivet. Det är bra att ha med sig när man kommer ut på arbetsmarknaden då sammhället är (iallefall för mig) väldigt stressat då man ofta får på sig mer arbetsuppgifter än mad man skulle ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar